Η έρευνα στην οποία συμμετείχαν 11.779 πολίτες από 11 χώρες της Ευρώπης έδειξε ότι παρότι το 88% των πολιτών αναγνωρίζει σωστά ότι η καθημερινή επαφή δεν μεταδίδει τον ιό, ένα σημαντικό ποσοστό εξακολουθεί να πιστεύει λανθασμένα ότι ο HIV μεταδίδεται μέσω κοινόχρηστης τουαλέτας, πιάτων ή τσιμπήματος εντόμων. Επιπλέον, 20–30% δηλώνουν ότι “δεν γνωρίζουν” — μια ένδειξη ότι η ενημέρωση παραμένει άνισα κατανεμημένη.
Η κοινωνική απόσταση παραμένει ισχυρή
Ακόμη πιο ανησυχητικό ήταν το εύρημα της έρευνας ότι η κοινωνική απόσταση παραμένει ισχυρή: μόνο ένα στα δύο άτομα θα συνεργαζόταν επαγγελματικά, θα νοίκιαζε σπίτι ή θα καθόταν δίπλα σε κάποιον που ζει με HIV, ενώ μόλις ένα στα τρία θα τον σκεφτόταν ως φίλο ή σύντροφο. Αυτή η απόσταση μεταφράζεται σε αποφυγή φροντίδας: πολλοί άνθρωποι φοβούνται την κοινωνική αντίδραση και αποφεύγουν να κάνουν τεστ ή να αναζητήσουν ιατρική υποστήριξη. Αυτό οδηγεί σε αυξημένες καθυστερημένες διαγνώσεις και, συνεπώς, σε υψηλότερο κίνδυνο μετάδοσης στην κοινότητα.
Γιατί όλοι πρέπει να μάθουμε τι σημαίνει το U=U
Η έρευνα επίσης αποκάλυψεε κάτι εξίσου κρίσιμο: την περιορισμένη γνώση γύρω από το U=U (Undetectable= Untransmittable).
Μόνο 1 στους 4 γνωρίζει και αποδέχεται ότι ένα άτομο σε θεραπεία, με μη ανιχνεύσιμο ιικό φορτίο, δεν μεταδίδει τον ιό στους σεξουαλικούς του συντρόφους. Η χαμηλή αυτή αναγνωρισιμότητα δεν αντανακλά την επιστημονική πραγματικότητα — αντανακλά το βάρος του στίγματος.
Όλα τα παραπάνω επιβεβαιώνουν ότι η πρόοδος στη δημόσια υγεία δεν κρίνεται μόνο από τις διαθέσιμες θεραπείες, αλλά και από την ικανότητα της κοινωνίας να υπερβεί τις προκαταλήψεις που εξακολουθούν να επηρεάζουν την καθημερινότητα των ανθρώπων με HIV.
Η φετινή καμπάνια ενημέρωσης της Gilead για τον ΗΙV στρέφει την προσοχή σε όσους εξακολουθούν να στιγματίζουν
Η φετινή καμπάνια ενημέρωσης της Gilead στοχεύει ακριβώς σε αυτή τη μετατόπιση: να ενισχύσει τον δημόσιο διάλογο, να αμφισβητήσει τα στερεότυπα και να αναδείξει ότι η HIV λοίμωξη είναι πλέον μια διαχειρίσιμη χρόνια πάθηση, η οποία δεν πρέπει να καθορίζει τη θέση ενός ανθρώπου στην κοινωνία. Με το αιχμηρό μήνυμα «Δυστυχώς γι’ αυτούς που δείχνουν, δεν υπάρχει θεραπεία. Ευτυχώς για τον HIV υπάρχει θεραπεία», η Gilead Sciences Ελλάδας παρουσιάζει μια καμπάνια που στοχεύει να αλλάξει όχι μόνο τον τρόπο που μιλάμε για τον HIV, αλλά και τον τρόπο που τον αντιμετωπίζουμε ως κοινωνία. Η καμπάνια μετατοπίζει το κέντρο βάρους: αντί να επικεντρώνεται στα άτομα που ζουν με τον ιό, στρέφει την προσοχή σε εκείνους «που δείχνουν με το δάχτυλο», σε όσους εξακολουθούν να στιγματίζουν, υπενθυμίζοντας ότι το πραγματικό εμπόδιο δεν είναι ο HIV αλλά οι προκαταλήψεις γύρω του.













