Page 36 - #06 Health Today Magazine
P. 36
SPECIAL ISSUE
Η περίοδος των αγορών έχει επεκταθεί ποι μπορούν να μάθουν να ελέγχουν τις η εορταστική περίοδος έχει ορισμένες αρ-
γύρω από τα Χριστούγεννα. Βλέπουμε, παρορμήσεις τους, αλλά αυτό δεν αφαιρεί νητικές συνέπειες στην υγεία μας, π.χ. ανε- ΤΙ ΕΙΔΟΎΣ ΔΏΡΟ
για παράδειγμα, την Black Friday που ήταν τις υποκείμενες επιθυμίες τους». Ακόμη βαίνει η κακή χοληστερίνη και το σωματικό
κάποτε μόνο μια μέρα να γίνεται τώρα μια και η αναφορά τους ως "καταναλωτές", σε μας βάρος. Έρευνες έχουν δείξει ότι πολλά
ολόκληρη εβδομάδα. Η Black Friday προέρ- αντίθεση με τη χρήση άλλων γενικών όρων άτομα παίρνουν πάνω από μισό κιλό και το θα κάνετε;
χεται από τις Ηνωμένες Πολιτείες και ήταν όπως "πολίτες", μπορεί να ενεργοποιήσει 10% των ανθρώπων μπορεί να πάρει πάνω
η πρώτη Παρασκευή μετά την Ημέρα των μια υλιστική νοοτροπία. από 2 κιλά.
Ευχαριστιών. Η ιδέα ήταν ότι οι άνθρωποι Ο υλισμός έχει αναμφίβολα ένα άσχημο Αλλά ο υλισμός των Χριστουγέννων
που είχαν μπει ήδη στο πνεύμα των γιορ- πρόσωπο, για παράδειγμα, μερικοί βρί- υπάρχει και θα μείνει, γι' αυτό προσπαθή-
τών, θα μπορούσαν να ενθαρρυνθούν να σκουν καταπιεστικό ότι πρέπει να αγορά- στε να μην αισθάνεστε ένοχοι. Επειδή δεν
ξοδέψουν αρχίζοντας πιο νωρίς. Οι πρόω- ζουν δώρα. Γι' αυτό έχει δημιουργηθεί ένα πρόκειται να αλλάξει, οι υπεύθυνοι χάρα-
ρες αγορές έχουν πλεονεκτήματα για τους αντικαταναλωτιστικό κίνημα, μια κοινωνι- ξης πολιτικής θα πρέπει να επικεντρωθούν
καταναλωτές: αποφεύγουν τις βιασύνες και κή ιδεολογία που αποδοκιμάζει την υπερ- στη χρήση του καταναλωτισμού για την
μπορούν να προγραμματίσουν τα δώρα βολική αγορά των υλικών αγαθών. To κακό προώθηση των συλλογικών συμφερόντων
τους καλύτερα (και να αλλάξουν αυτά τα του καταναλωτισμού την περίοδο των Χρι- που ωφελούν την κοινωνία. Από την άλλη
σχέδια). Η πολυκοσμία στα καταστήματα στουγέννων φαίνεται από το γεγονός ότι μεριά, για ανθρώπους που δεν έχουν πολλά
και τους κεντρικούς δρόμους είναι πηγή χρήματα, τα Χριστούγεννα μπορεί να είναι
άγχους. Ο μύθος του Άη Βασίλη βοήθησε μια δύσκολη εποχή γιατί βλέπουν ανθρώ-
Οι αγορές είναι μια φυσική τάση μας. από τον καιρό που ήμασταν παιδιά πους γύρω τους να ξοδεύουν και να δια-
Αναπτύσσουμε υλιστικές τάσεις ως μια να γίνουμε καλοί καταναλωτές. σκεδάζουν. <
προσαρμοστική αντίδραση για να αντι-
μετωπίσουν καταστάσεις που μας κά-
νουν να νιώθουμε άγχος και ανασφάλεια. Aυτοί που δίνουν τα δώρα, συχνά
Όπως έχουν πει δύο κορυφαίοι ερευνητές το ευχαριστιούνται περισσότερο
του υλισμού, οι James Burroughs και Aric από αυτούς που τα παίρνουν.
Rindfleisch, «Το να λες στους ανθρώπους
να είναι λιγότερο υλιστές είναι σαν να τους νώ πολλοί άνθρωποι συνδέουν τις εγκεφάλου να ανάβει περισσότερο από τη πίστωσαν ότι οι περισσότεροι άνθρωποι
λες ότι δεν πρέπει να απολαμβάνουν το γιορτές με τα θετικά συναισθήμα- λήψη ενός δώρου. Ανταλλάσσοντας δώρα, πιστεύουν ότι προτιμώνται τα δώρα με επί-
σεξ ή να τρώνε λιπαρά φαγητά. Οι άνθρω- Ετα όπως χαρά, ευγένεια και γενναι- σκορπάμε αισθήματα ευγνωμοσύνης πα- κεντρο τον παραλήπτη. Αλλά τα άτομα που
οδωρία, τα δώρα είναι ένα αναπόσπαστο ντού. Επιπλέον, καθώς οι οικογένειες και οι πραγματικά συμμετείχαν στις μελέτες ανέ-
συστατικό του «πνεύματος» των Χριστου- φίλοι γνωρίζουν ο ένας τα γούστα και τις φεραν μεγαλύτερη εγγύτητα όταν έλαβαν
γέννων. ανάγκες του άλλου, το πιθανότερο είναι ότι ένα δώρο που σχετιζόταν με τον δωρητή.
Ανταλλάσσουμε δώρα με τους αγαπημέ- οι περισσότεροι άνθρωποι θα λάβουν κάτι Φαίνεται ότι υπάρχει μεγαλύτερο νόημα να
νους μας. Βλέποντάς το μέσα από το πρίσμα που ήθελαν. δίνετε δώρα που αντικατοπτρίζουν τη δική
της ψυχρής λογικής, η πρακτική φαίνεται Αλλά τί κάνετε όταν παίρνετε ένα δώρο σας προσωπικότητα ή τις προτιμήσεις σας,
απλώς σπατάλη χρόνου. Ο καθένας πρέπει που δεν σας αρέσει; Υπάρχει κάποιο μυ- αντί να προσπαθείτε να αποδείξετε πόσο
να πληρώσει για τα πράγματα κάποιου άλ- στικό για την αγορά του σωστού δώρου; Η καλά γνωρίζετε ένα άτομο αγοράζοντας
λου. Και ορισμένα δώρα καταλήγουν να μέ- διαδικασία επιλογής του δώρου μπορεί να κάτι που πιστεύετε ότι θα του αρέσει. Πράγ-
νουν αχρησιμοποίητα. Αν κανείς δεν έδινε προκαλέσει άγχος σε κάποιους, αλλά ευ- ματι, τα δώρα που είναι συμβολικά του δω-
δώρα, όλοι μας θα ήμασταν καλύτερα, θα τυχώς η κοινωνική ψυχολογία έχει μερικές ρητή και απεικονίζουν μια αληθινή θυσία
ξοδεύαμε τα χρήματα και τον χρόνο μας συμβουλές. από πλευράς χρόνου εκτιμώνται ιδιαίτερα.
σύμφωνα με τις πραγματικές ανάγκες και Το πρόβλημα με τα δώρα που έχουν επί-
επιθυμίες μας. Επίσης, η προσφορά δώρων, Τι είδους δώρο; κεντρο τον παραλήπτη είναι ότι πολλές φο-
ειδικά κατά τη διάρκεια των γιορτών, μπο- Υπάρχουν δύο στρατηγικές για το σωστό ρές υποθέτουμε τι θα ήθελε ο παραλήπτης.
ρεί να είναι μια αγχωτική διαδικασία τόσο δώρο. Η πρώτη στρατηγική είναι να είστε Μια πιο απλή στρατηγική θα ήταν να ρωτή-
για τον δωρητή όσο και για τον παραλήπτη. παραληπτοκεντρικοί -βρίσκετε ένα δώρο σετε τι θα ήθελε. Η έρευνα δείχνει ότι ενώ
Ωστόσο, η ψυχολογική έρευνα δείχνει που να αντικατοπτρίζει τις ιδιότητες ή τα οι δωρητές υποθέτουν ότι αρέσουν εξίσου
ότι το να ξοδεύουμε χρήματα για άλλους ενδιαφέροντα του ατόμου που λαμβάνει τα δώρα που ζητήθηκαν ή δεν ζητήθηκαν,
είναι καλύτερο από το να ξοδεύουμε για το δώρο και η δεύτερη είναι να είστε δωρη- οι παραλήπτες στην πραγματικότητα δεί-
τον εαυτό μας. Περιέργως αυτοί που δίνουν τοκεντρικοί -επικεντρώνεστε σε κάτι που χνουν σαφή προτίμηση για τα δώρα που
τα δώρα, συχνά το ευχαριστιούνται περισ- αντανακλά τη δική σας προσωπικότητα ή ζήτησαν.
σότερο από αυτούς που τα παίρνουν. Οι αποκαλύπτει κάτι για εσάς. Ποια επιλογή
νευροεπιστήμονες έχουν ανακαλύψει ότι η είναι καλύτερη; Χρήματα, αγάπη μου;
δωρεά κάνει το κύκλωμα ανταμοιβής του Σε μια σειρά μελετών, οι ερευνητές δια- Σε κάποιους αρέσει να μειώνουν τον >
12/2023 . Health Today 37
36 Health Today . 12/2023 12/2023 . Health Today 37